Bekecs.hu

Ma 2017. 10. 22, , Előd napja van. Holnap Gyöngyi napja lesz.
Notice: Undefined variable: my in /storage/web/_clients/client3/web4/web/modules/mod_arhiva/mod_arhiva.php on line 41 Notice: Trying to get property of non-object in /storage/web/_clients/client3/web4/web/modules/mod_arhiva/mod_arhiva.php on line 41

Partnereink

Ki olvas minket?

Jelenleg 50 vendég olvas minket

Életmód

Az évad étele, a birsalma

A birsalma az emberiség egyik legrégebben ismert és használt gyümölcse, annak ellenére, hogy nyers formában keménysége és összehúzó íze miatt fogyasztásra nem igazán alkalmas. Hazánkban kevés birsalma terem, ennek megfelelően az egy főre eső birsalmafogyasztás is alacsony, pedig a gyümölcsnek számos kedvező élettani hatása van.

A birsalmában sok pektin található, amely rosttulajdonsága révén elősegíti az egészséges székletképződést, ezért székrekedés esetén jó eszköz lehet. Ugyanakkor a gyümölcs pektintartalma és összehúzó hatása által hasmenés ellen is kiváló. Így mindkét emésztőszervi zavarban alkalmazható. Mivel maga a gyümölcs nehezen rágható, így legegyszerűbb, ha levet készítünk belőle és azt fogyasztjuk. Mindemellett a birsalmában magas nyáktartalom is található, amely bevonja és nyugtatja a gyulladt gyomor- és bélrendszert. Egy-két pohár birslé akár a torokfájást is csillapíthatja.

Korábban a birsalmát eredményesen alkalmazták kolera kezelésére Dél-Amerikában. Újabban feltételezik, hogy fogyasztása képes megakadályozni a Helicobacter pylori baktérium magtapadását a gyomorfalon, ezáltal szerepet játszhat a gyomorfekély megelőzősében és kezelésében is.

A birsalma antioxidáns anyagok előanyagát is tartalmazza. Főzés során ezek a még nem hatásos molekulák átalakulnak, sárgás-vörös színű vegyületek keletkeznek belőlük, amelyek már valódi antioxidánsok. Ezért lesz szép színe pl. a birsalmasajtnak is.

Valószínűleg ezzel függ össze a birsalma daganatellenes hatása is, amit a japánbirs esetén sikerült idáig igazolni.

Tipp: birsalmás ivólé

Hozzávalók: 1 kg birsalma, 2 evőkanál méz, 1 kávéskanál fahéj, 5 db szegfűszeg, 1 citrom leve.

A birsalmákat megpucoljuk és gerezdekre vágjuk. A megtisztított gerezdeket egy lábasba tesszük, leöntjük a citromlével és felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje. Hozzáadjuk a fahéjat, a mézet és a szegfűszeget. A birsalmás kompótot fedő nélkül felforraljuk, majd lassú tűzön fedő alatt 20 percig főzzük. Az idő elteltével ellenőrizzük, hogy kellően megpuhult-e. A levét leöntjük, félretesszük, a gerezdeket összeturmixoljuk. A pürét szitán lecsöpögtetjük, a felfogott levet a leöntött léhez adjuk. Az így elkészített levet lehűtve ivóléként használhatjuk, a pürét pedig más ételekhez  kínálhatjuk.

Dr. Gáspár Róbert gyógyszerész, egyetemi docens írása alapján

 

 

A hónap gyümölcse: a szőlő

A szőlő az emberiség közkedvelt gyümölcse, szinte valamennyi korai írásos emlékünk megemlíti. A Bibliában a szőlő végigvonul az Ó- és Újszövetségen mint értékes gyümölcs és szimbólum. Magyarországon ma is gazdagon termő szőlős területek vannak. A szőlő nyers vagy préselés utáni friss levének fogyasztása számos kedvező élettani hatással van szervezetünkre.
    Mind a szőlő levében, mind pedig magjában jelentős számú antioxidáns hatású vegyület (proantociánok, reszveratrol) található. A szőlő jelentősen gátolja a rossz koleszterin oxidációját, amely felelős az érelmeszesedés és a szívinfarktus, valamint az agyi érkatasztrófák kialakulásáért.
    A szőlő hatóanyagai képesek az ereket tágítani, mégpedig oly módon, hogy az érfal legbelső sejtrétegére, az ún. endotélre hatnak, fokozzák működését, ezáltal értágító nitrogén-monoxidot szabadítanak fel. Mindez előnyös szív- és érbetegségek, valamint a magas vérnyomásban szenvedők részére is. Emellett azt is bizonyították, hogy a szőlőben található bioaktív vegyületek képesek csökkenteni a vérrögképződés folyamatát.
    A szív-és érrendszeri betegségeknek az egyik veszélyeztetett csoportja a posztmenopauzában (rendszerint az utolsó megvonásos vérzés után 2-3 évvel kezdődik az igazi posztmenopauza, amikor a petefészkek gyakorlatilag egyáltalán nem termelnek sem progeszteront, sem ösztrogéneket) lévő nők. Úgy tűnik, hogy számukra a rendszeres szőlőfogyasztás enyhítheti ezt a veszélyt érvédő hatása alapján. A védelemben szerepet játszanak a szőlő flavonoidjai és fitoösztrogénjei, amelyek csökkentik a koleszterinszintet és megakadályozzák a káros zsírok lerakódását az érfalban, ezáltal védik az eret a „meszesedési” folyamatokkal szemben. A koncentrált szőlőlé fogyasztása egyértelműen a vérzsírok szintjének mérsékléséhez és így a kardiovaszkuláris (a szívet és ereit, a szívkeringési rendszert illető)  megbetegedések megelőzéséhez vezet.
    A szőlőmagból nyert anyagokat számos daganatsejten is vizsgálták. Kimutatták, hogy a kivonatanyagok képesek gátolni az emberből származó vastagbél-ráksejteket oly módon, hogy a nem rákos sejtek életképességét nem rontják. A szőlőhéjban található reszveratrol képes megakadályozni a prosztatarákos sejtek növekedését.
    A szőlő hatóanyagai emlőrákban is hatásosnak bizonyultak. Azt is kimutatták, hogy a szőlőmag kivonata gátolja az ún. aromatáz enzimet (ez az enzim választja szét a férfi és női hormon keletkezésének útját, ha gátoljuk, kevesebb női hormon keletkezik). Mivel az emlőrákok jelentős része női hormonfüggő, így az aromatázgátló szőlőkivonatoknak az emlőrák kezelésében fontos szerepe lehet.
    Végül, de nem utolsósorban, a szőlőmag kivonata jelentősen csökkenti az éhségérzetet anélkül, hogy a kedélyállapotot befolyásolná. Kimutatták, hogy a kivonata képes csökkenteni az energiabeviteli igényt mind normál testsúlyú, mind pedig elhízott egyénekben. Ez azt jelenti, hogy a szőlő fogyasztása segíthet az elhízott embereknek az egészséges testtömegük visszanyerésében.

 

Tipp: szőlőlekvár

Hozzávalók:
fekete szemű szőlő, cukor. 

Elkészítése:
A megmosott szőlőszemeket addig főzzük, amíg teljesen szét nem főnek. Ekkor szitán áttörjük, újra felfőzzük. Egy liternyi masszához 30 dkg cukrot adunk. Gyakran kevergetve addig főzzük, amíg a kívánt sűrűséget el nem éri. Ezután üvegekbe rakjuk, tetejére celofánt teszünk, erre szórjuk a tartósítót (nátrium-benzoát, vagy szalicil), és csavarjuk rá a tetejét. (Ha nincs tetejére való lapkánk, akkor még egy réteg celofánt tegyünk rá.) Száraz dunsztban hagyjuk teljesen kihűlni. 
 
Dr. Gáspár Róbert gyógyszerész, egyetemi docens írása alapján
 

 

Egészséges életmód

Az egészséges életmód senkinek sem jár csupán állampolgári jogon, azért mindenkinek önmagának is rendszeresen, aktívan cselekednie kell!

Ki ne szeretné megőrizni vagy visszanyerni testi-lelki harmóniáját, fiatalságát, rugalmasságát, lendületét, egészségét? Sokszor azonban nem tudjuk, mit is tehetnénk mindezért.
Ma még az egészségünket csak akkor értékeljük igazán, amikor már gond van vele, ilyenkor azonban elengedhetetlen az életmód megváltoztatása.
Életünket alapvetően két dolog határozza meg: a mozgás és a táplálkozás. Sajnos, egyikben sem vagyunk elég „erősek”. Az életmód megváltoztatása nem könnyű feladat, hiszen igazi eredményt csak folyamatos tanulással, nagy és erős akarattal, következetes kitartással lehet elérni.
Az egészség fenntartásának legjobb módszere az életstílus megváltoztatása, ezen felül folyamatosan át kell térnünk az egészséges táplálkozásra.
Most induló sorozatunkban minden hónapban szeretnénk tanácsot adni ehhez, hogy a köszönésünk (jó egészséget kívánok) ne csak formaság és frázis legyen.